Skal du sælge grønne løsninger til det offentlige, så vær ærlig og godt forberedt.

Regeringen vil sætte fart på den grønne omstilling med en ny strategi til offentlige grønne indkøb. Det får betydning for de virksomheder, som allerede handler med det offentlige eller ambitioner om at gøre det. Den politiske veteran og kommunalpolitiker Johs. Poulsen fra De Radikale har i denne artikel flere gode råd til virksomheder, der ønsker at handle med det offentlige.

Disse råd kan du læse i det følgende.

Veteranens råd om det grønne marked

Den radikale Johs. Poulsen kan i år fejre 40-års jubilæum som medlem af byrådet i Herning.
Han har desuden været medlem af Folketinget i en årrække som både miljø- og kommunalordfører samt været formand for KL´s Teknik- og Miljøudvalg. Så det er en erfaren herre, der er værd at lytte til, hvis man som virksomhed ønsker succes på det offentlige marked.

De knap 100 kommuner i Danmark prioriterer det grønne område forskelligt og dette afspejles naturligvis også i deres indkøbspolitik, hvilket ifølge Johs. Poulsen er helt fint, da det betyder, at man kan se forskel på de politikere man vælger.

Kommunerne er forskellige

”Det nemmeste var jo hvis alle kommuner var ens, men sådan bliver det aldrig. Hvis borgernes opfattelser afspejles i kommunalbestyrelsen, så giver det også en forskellig praksis i kommunerne”. Samtidig understreger han, at hvis man ønsker at være kunde hos grupper af kommuner i forskellige indkøbssamarbejder eller i den enkelte kommune, der måske har forladt et fælles indkøbssamarbejde, så er man nødt til at sætte sig ind i den enkelte kommunes grundlag. Fx hvordan den laver indkøb, hvordan den udbyder opgaver, hvordan den indarbejder krav om bæredygtighed til f.eks. byggeri m.v.

“Det vigtige budskab er: Sæt ind i forhold til at dissekere den kunde I måtte ønske at gafle. Find ud af hvad der er deres særlige forhold. Jeg ved, det er en lille smule arbejdskrævende, men det kommer godt igen. For hvis man gør det, så fanger man også dem der sidder og skal tage beslutningerne til sidst”, siger den radikale politiker og kommer med et konkret eksempel: ”Hvis man f.eks. kan sælge 70 biler til hjemmeplejen, så er måske værd at bruge nogle timer på at sætte sig ind i, hvordan den her kundes profil rent faktisk er. Den tid man bruger på det er godt investeret”. Johs. Poulsen medgiver, at det godt kan være besværligt for virksomhederne at der er 98 forskellige kommuner, men så svært er det altså heller ikke.

Vær ægte som virksomhed i tilgangen til det grønne område

Det andet råd fra Johs. Poulsen handler om, at man som virksomhed skal være ægte i sine målsætninger til at bidrage til den grønne omstilling: “Vær ægte som virksomhed. Vær fuldstændig reelle i jeres ønske om at lave en grøn indsats. At I vil være med til at bære denne dagsorden. Vi kan godt, i en kommunal-bestyrelse eller hos de administrative, der sidder med ansvaret for indkøbene, afkode hvis ikke der er ægthed bag. Hvis man bare tager den grønne profil på som staffage, så skal det nok blive opdaget på et tidspunkt. Og så kommer det dårligt tilbage”, fortæller Johs. Poulsen med en klar røst, som ikke fornægter at det her er væsentligt.

Sørg for websitet er opdateret og viser virksomhedsprofilen

Det er vigtigt at være tydelig i virksomhedens profilering, de steder hvor man kan finde information om virksomheden. “Vi sidder jo også og vælger ud, hvem man vil have til at give bud på opgaver af forskellige karakter, og der betyder det altså noget, at man kan se tydeligt, at her er der tale om en virksomhed, som rent faktisk vil noget på det grønne område”. Johs. Poulsen understreger, at dette betyder noget for dem, der skal sidde og føre det ud i dagligdagen.

Så det handler altså om, at gøre sit hjemmearbejde ordentligt, inden man kontakter den kommune eller region som man ønsker at få som kunde. Sætte sig godt ind i strategier, indkøbspolitikker og blive i stand til at tale ind i de dagsordener, som den ønskede kunde er optaget af. Dette skal ske med en ægte grøn indignation og med en tydelighed, hvor man kan finde information om jeres virksomhed.

Med disse god råd i bagagen, så er vejen banet til det offentlige marked, hvor der omsættes for omkring 380 milliarder årligt.

Leave a Reply

%d bloggers like this: